De meeste mensen koken uien helemaal verkeerd. Chef-kok legt uit wat je met elke soort ui moet doen.

Met al die verschillende uien, is het moeilijk kiezen! De verkeerde ui kan het verschil zijn tussen een culinair meesterwerk en een complete nachtmerrie. Gelukkig is er Chef Buck om ons door de voor- en nadelen van elke ui te gidsen, en komen we ook nog eens te weten hoe we ze moeten klaarmaken!

Gele ui

Voordeel: Goedkoop en het hele jaar verkrijgbaar.

Nadeel: Geen.

Gebruik: Deze uien zijn goed voor zowat alles. Van soepen tot salades, en alles daartussen – gele uien zijn gewoon lekker! Maar dit type zal je eveneens willen gebruiken om te karamelliseren omdat ze een hoog suikergehalte hebben.

ui1

Rode ui

Voordeel: Zeer pittig als je ze rauw eet.

Nadeel: Niet geschikt om te karamelliseren of voor lange kooktijden.

Gebruik: Ze zijn geweldig om salades af te werken en om te grillen! Ze smaken ook heerlijk op sandwiches en hamburgers – ze zijn eigenlijk het meest geschikt om gewoon rauw te eten.

ui2

Zoete ui

Voordeel: Milde smaak als ze rauw gegeten worden en perfect combineerbaar met verschillende recepten.

Nadeel: Korte houdbaarheid.

Gebruik: Uitermate geschikt voor in de traagkoker. Goed combineerbaar met tomaten en aardappelen!

ui3

Witte ui

Voordeel: Scherpe smak en veelzijdig.

Nadeel: Dunne schil en heel wat tranen tijdens het snijden.

Gebruik: Vooral lekker in de Zuid-Amerikaanse keuken. Combineer ze met sauzen, guacamole, taco’s of wat je hartje ook begeert. Ook lekker op pizza!

ui4

Bonus: sjalotjes

Voordeel: Milde smaak met hint van look.

Nadeel: Duur!

Gebruik: Heerlijk in Aziatische gerechten.

ui5

Leer meer over uien in de onderstaande video en DEEL dit bericht met je vrienden en familie op Facebook!